En wat is het jou waard om dit soort interventies in te zetten?

Zie je jezelf zoiets doen? Tijdens coaching/therapie of training? Past het bij jou? Past het in jouw ogen bij NLP?

Gedreven door mijn enthousiasme over impacttechnieken gaf ik in april 2010 op het IEP-congres voor het eerst een workshop over iets dat ik niet zelf ontwikkeld had.
Tijdens en direct na deze workshop over impacttechnieken kreeg ik enthousiaste reacties. Enige tijd later kreeg ik ook veel ‘officiële’ positieve evaluaties. Ik was blij dat mijn enthousiasme doorwerkte op de congresgangers. En… hoewel ik de impactmogelijkheden van impacttechnieken in therapie/coaching zag, realiseerde ik mij enige tijd geleden dat ik ze zelf vooral inzette tijdens trainingen. ‘Hoe zou dat bij de workshopgangers van 2010 zijn?’ vroeg ik me af. Ik ging op onderzoek en mailde de deelnemers waarvan ik het mailadres gekregen had. In hoeverre zetten zij impacttechnieken in?

IN COACHING IN TRAINING
enigszins volop

Uit nader onderzoek bleek:

  • Impacttechnieken vergrootten zowel voor de trainers als trainees het plezier tijdens trainingen. Onderwerpen werden met meer verve gebracht, sneller opgepikt door de cursisten, beter begrepen en beter onthouden.
  • Een aantal coaches/therapeuten zetten impacttechnieken in wanneer zij hun cliënten wilden confronteren.
  • In het werken met letselschadeslachtoffers worden impacttechnieken gezien als ‘net even krachtiger dan een andere aanpak.”

Mensen met letselschade “kiezen” vaak voor slachtoffergedrag (wanhoop, angst, opgeven, boos). Dat staat herstel in de weg en bemoeilijkt tevens de samenwerking met anderen in bijvoorbeeld een schaderegelingproces. Wanneer je hen de eerste stap wilt laten maken naar herstelgedrag, werken impacttechnieken vaak net even krachtiger dan een andere aanpak. Juist ook omdat er weinig woorden en uitleg nodig is.”

 

Reageren is niet mogelijk.