De belangrijkste punten nog even op een rijtje

De aantrekkelijkheid van een motief kan dus variëren met de manier waarop iemand zich dat motief voorstelt (concreet of mentaal), hoe ver dat motief van die persoon verwijderd is (in tijd en ruimte), het belang dat hij aan dat motief toekent (wenselijkheid) en de mate waarin het naar zijn idee binnen zijn bereik ligt (haalbaarheid). Deze factoren die de variatie in aantrekkelijkheid bepalen, staan niet los van elkaar, maar kunnen elkaar beïnvloeden.

Verder kunnen we het volgende concluderen:

* Intrinsieke motivatie is sterker dan extrinsieke motivatie.

* Motivatie ergens naar toe is sterker dan motivatie ergens vanaf.

* Hoe haalbaarder een motief lijkt, hoe sterker het motiveert.

* Hoe wenselijker een motief is, hoe sterker de motivatiekracht die er vanuit gaat.

Ik ben toch zeker Sinterklaas niet!

En voor NLP-ers hoeft dat geen probleem te zijn, want voor ons geldt: “Alles wat je je voor kunt stellen hoef je niet meer te kopen” (Lucas Derks bij de opening van het IEP-congres in 1997).

Motiveren is een kwestie van spelen met de manier waarop je je dingen voorstelt. Proberen? Heb je dit jaar Sinterklaas gevierd? Of heb je het nog tegoed? Of baalde je ervan dat de eerste chocoladeletters die je zag al in de aanbieding waren en nam je wraak op de middenstand door Sinterklaas dit jaar zo ongemerkt mogelijk voorbij te laten gaan? Hoe het ook zei, er is vast wel iemand in je omgeving die wat extra aandacht kan gebruiken. Iemand die je een kleine attentie kunt geven… Ongeacht de tijd van het jaar.

Stel je voor: het is juli… je denkt aan Sinterklaas. In gedachte ga je vooruit in de tijd… het is vier december… en je ziet degene die je wilt verrassen met een ijzersterk gedicht voor je… Je ruikt de pepernoten… proeft de chocolademelk… en je maakt een levendige voorstelling van een verrast gezicht dat lachend jouw gedicht voorleest…

Hoe beter je voorstelling, hoe beter je de sfeer op kunt roepen en in de stemming komt om nu ter plekke een gedicht te maken. En als je je net voor kon stellen dat het juli is…

Literatuur:

Amabile, T.M. (1983). The Social Psychology of Creativity. New York: Springer-Verlag.

Derks, L.A.C. (1988). Creativiteitsmanagement. Amsterdam: The William James Foundation.

Mol, H.J.M. (1995). In ontwikkeling: onderzoek naar de relatie tussen het leervermogen van een kind en het leervermogen van een organisatie. Utrecht: eigen beheer.

Pagina's: 1 2 3 4 5 6

Vorige pagina

 

Reageren is niet mogelijk.