Workshops 2022

Op zoek naar inspiratie? Of naar praktische handvatten om kinderen in hun ontwikkeling te stimuleren? Maak jezelf blij met een workshop.  En kijk voor meer informatie op Opleidingen 2021-2022. 

Voor de opleidingen, workshops en cursussen bij In Samenspel is geen vooropleiding vereist.

Binnenkort worden nieuwe workshops gepland

Introductieworkshop Speeldokteropleiding

€ 25 incl. koffie & thee, hand-outs en een digitale reader 
Doelgroep: leerkrachten, kindercoaches, logopedisten en andere leuke mensen die kinderen optimaal willen stimuleren in hun ontwikkeling.
Stimuleer je kinderen graag in hun ontwikkeling? Sociaal, sociaal-emotioneel en/of op leergebied? Op een leuke manier? En heb je zin om jezelf te laten prikkelen en inspireren? Wil je meer weten over Sensorische Informatieverwerking(sproblemen) en leer-kracht & alertheidsregulatie, en over de invloed van restreflexen op iemands functioneren op school? Dan zul je genieten van deze workshop. Kom en ervaar hoe leuk het is om met kortdurende spelletjes en tovertrucs in te spelen op gedrag, ontwikkeling en problemen op dat gebied.

Na deze workshop:

  • Heb je een idee van de manier waarop je spelletjes in kunt zetten om vaardigheden te stimuleren.
  • weet je wat de ATNR (Asymmetrische Tonische Nekreflex) betekent voor iemands ontwikkeling. Hoe je die kunt testen. En wat lastig wordt op school wanneer die reflex nog niet geïntegreerd is.
  • Weet je iets van Sensorische Informatieverwerking
  • Ken je 5 alertheidsniveaus en weet je welk alertheidsniveau nodig is om te leren en te ontwikkelen (en heb je een idee van hoe je dat kunt reguleren)
  • Kun je de oogvolgbeweging testen. Deze beweging is belangrijk om te kunnen leren lezen.
  • Ga je verrijkt en geïnspireerd verder.

Veldhoven: Download hier de 2021 flyer introductieworkshop Speeldokteropleiding juni
Aanmelden voor één van de workshops in Veldhoven kan hier.

Lees meer over de opleiding tot Speeldokter in de

PowerPoint Speeldokteropleiding start januari 2022

Inspiratiedag Spel als ontwikkelbron

2 workshops op 1 dag

Als leerkracht en kindercoach heb je aardig wat in huis om kinderen in hun ontwikkeling te stimuleren. En inspiratie en nieuwe ideeën kun je altijd gebruiken, of niet? Deze dag krijg je ideeën om op een nòg rijkere manier in te spelen op de Leer-Kracht van kinderen. Want: “In samenspel ontwikkelt iedereen zich zeker wel!” is ons motto. En daartoe inspireren wij jou ook graag! Zaterdag 8 oktober 2022 van 10.00 – 16.30. Vergoeding: € 50,00 incl. koffie & thee, hand-outs, digitale reader en een spel  Doelgroep: leerkrachten, kindercoaches en andere ontwikkel-coaches die kinderen optimaal willen stimuleren in hun ontwikkeling. Plaats: Veldhoven of omgeving  Klik hier voor de info-flyer of lees verder voor een uitgebreide beschrijving van de workshops.

Ochtend: Speeldokterintroductieworkshop

Zoek je iets om kinderen nòg beter in hun ontwikkeling te ondersteunen en te stimuleren? Zowel sociaal(-emotioneel) als op leergebied? Wil je meer weten over Sensorische Informatieverwerking(sproblemen) en leer-kracht & alertheidsregulatie. Dan zul je extra genieten als je ervaart hoe leuk het is om met kortdurende spelletjes en tovertrucs in te spelen op gedrag, ontwikkeling en problemen op dat gebied.

Na de ochtendworkshop:

  • Ken je een paar leuke tovertrucs die je doelgericht in kunt zetten om kinderen in hun ontwikkeling te stimuleren.
  • Heb je een idee van de manier waarop je spelletjes in kunt zetten om vaardigheden te stimuleren.
  • Weet je iets van Sensorische Informatieverwerking
  • Ken je 5 alertheidsniveaus en weet je welk alertheidsniveau nodig is om te leren en te ontwikkelen (en heb je een idee van hoe je dat kunt reguleren)
  • Heb je zin in de Spelcarrousel.

Na de middag: weet je hoe je een spelcarrousel kunt draaien in een groep.

Middag: Leer meer met spel: Opzetten Spelcarrousel: hoe draai je een Spelcarrousel in de klas?

‘Je zou toch geen gedragsproblemen hebben en al die leuke spelletjes missen?!’ dacht Brenda de Vliegher, leerkracht op een Rotterdamse basisschool, toen ze doelgericht spelletjes aan het spelen was met een leerling. Daarop bedacht ze een systeem om een hele klas gelijktijdig spelletjes te laten spelen: de Spelcarrousel. Een systeem dat slechts 15 minuten effectieve lestijd kost en waardoor leerlingen individueel en als groep beter gaan functioneren. “Kinderen denken van elkaar te weten wie waar goed in is, maar opeens komt het op andere vaardigheden en kwaliteiten aan waardoor alles open komt te liggen. Zoals doordenken, reactiesnelheid, visuele discriminatie, overzicht houden. Ze worden verrast door eigen krachten en ervaren tegenstand uit onverwachte hoek. Leerlingen beleven plezier en hebben succes met kinderen waar ze uit zichzelf niet zo snel mee spelen of met wie ze juist vaak ruzie maken. Hierdoor veranderen verhoudingen en relaties en gaan zowel de groep als individuele leerlingen anders, en bovenal beter, functioneren.”, zegt Brenda uit ervaring. Het heeft zoveel opgeleverd op sociaal en sociaal-emotioneel gebied, dat zij hier graag een workshop over geeft om dit ook voor collega’s (en hun leerlingen) ook mogelijk te maken.
Na de workshop weet je:
* Hoe stel je groepen samen? Welke criteria hanteer je?
* Welke spellen rouleren in de carrousel? En waarom die? Welke vaardigheden en vermogens activeer je daarmee?
* Hoe zit het qua klassenmanagement in elkaar?
* Wat zijn de Spelcarrousel-succesfactoren?
* Welke effecten kun je verwachten? En je kent 5 spellen voor een carrousel. En weet welke vaardigheden je met die spellen kunt activeren/stimuleren.
Brenda & Henriette ontwikkelen graag dingen in samenspel. Zoals bijvoorbeeld deze dag en www.verzwaringsknuffel.nl. Vanuit hun missie om kinderen in hun ontwikkeling te ondersteunen en te stimuleren, delen zij graag hun kennis en kunde om anderen te inspireren ook meer spel in te zetten. Klik hier voor de info-flyer. Meld je aan door een mail te sturen via de contactpagina. Lees meer over de opleiding tot Speeldokter in de PowerPoint Speeldokteropleiding start oktober 2021.

 

Reageren is niet mogelijk.