Leer-kracht en veranderingsbereidheid
Uit de natuurwetenschappen kunnen we de formule voor arbeid lenen: arbeid = kracht x afgelegde weg. Een veranderingstraject kun je zien als een weg die afgelegd moet worden. We kunnen dan stellen: arbeid = leer-kracht x af te leggen weg. Naarmate iemand minder leer-kracht heeft, zal hij harder moeten werken om hetzelfde veranderingstraject te doorlopen. Zo wordt de hoeveelheid leer-kracht die iemand heeft, een aardige indicator voor zijn veranderingsbereidheid. Want hoe meer werk iemand verwacht te moeten verrichten, hoe minder aantrekkelijk dat is en hoe minder hij daartoe bereid zal zijn.
De volgende tabel geeft een overzicht van een aantal andere cruciale verschillen tussen Hoekan en Moetat.
HOEKAN | MOETAT | |
primaire reactie op veranderingvoorstel | Okay. Laat ik eens kijken wat er in zit. | Oh nee! |
leitmotief | rust roest, stilstand is achteruitgang | Wat werkt, werkt; waarom zou je daar iets aan veranderen? |
centrale vraag | Hoe kan….? | Moet dat? |
aandachtsfocus | mogelijkheden | verplichtingen |
actiegerichtheid | pro-actief | re-actief |
motivatie | gericht op het bereiken van verbetering | gericht op het vermijden van veranderingen en de onzekerheid die dat met zich mee brengt |
tijdsoriëntatie | toekomstgericht | gericht op het heden en verleden |
probleem-/oplossings-/doelgerichtheid | oplossings- en doelgericht | probleemgericht |
benadering van problemen | stelt specifieke problemen vast; detailleert; deelt een probleem op in verschillende aspecten | clustert problemen, generaliseert |
implementatie-attitude | maakt keuzes. Besluit: dat nu even niet | ziet verandering als ‘één brok’ dat moet worden ingevoerd |
attitude t.a.v. fouten | er is geen mislukking, alleen feedback. | fouten zijn mislukkingen; fout = fout |
locatie van controle | intern (heeft het gevoel dat hij dingen kan beïnvloeden) | extern (heeft het gevoel dat alles buiten zijn controle ligt) |
visie | lange termijn | korte termijn |
Opleidingsaanbod
Artikelen
- Preview en recensie HOE VEER JE OP?
- Spelen: de ultieme manier om je te ontwikkelen
- De Speeldokter vertelt
- Nieuwste nieuwsbrief
- Tips voor een leuk spelverloop
- In Samenspelkrant: Sinterklaasspecial, Speeldokterverslag en handige spellentips
- In Samenspel Krant: het samenspel van onze hersenen
- In Samenspel Krant: Ontwikkelen in samenspel
- Pesten, hoe haal je het in je hoofd
- Motivatie
- Faalangst: hoe roep je dat op?
- Effectieve tieners deel 1
- Utopisch denken: hoe willen wij leren mogelijk maken?
- NLSPEL met het hele gezin
- Impacttechnieken
- Afschaffen die Leerplicht
- Onderwijsvernieuwingen